10. ožujka 2013.

Prisiljeno zelje ("Forced Cabbage"- Croatian Cabbage Stew)

Prije nego krenem na recept, hvala svima koji ste se javili na prošlu temu. S obzirom da je to važna tema za sve nas food blogere očekivala sam veći odaziv, ali valjda je ljudima dosta natezanja za svoja prava, kad već pravo ne funkicionira kak bi trebalo. Ali ima načina za izboriti se za svoje, nije da nema. Uostalom, puno toga ovisi i o ljudima, ja bi rekla najviše o ljudima! Kad su ljudi spremni na normalan dogovor sve se da puno lakše riješiti. Za one druge postoji pravno rješenje, koje je doduše kompliciranije, ali kad ne ide dogovorom ide drukčije. U svakom slučaju ne treba šutjeti i slegnuti ramenima. Naravno, sve to u slučaju ako vas smeta kad vam drugi ukradu vaš trud. Ako vas ne smeta, onda to nije ni problem.


I tako sam ovih dana imala prisilne proljetne radove. Na blogu. Preuredila sam sve slike, odnosno nakeljila zaštitu.
Kad sam već imala prisilne radove evo onda i jednog "prisilnog" jela, ali jako finog!
Čušpajz od svježeg zelja s paradajzom ili tzv. Prisiljeno zelje.



Prisiljeno zelje upisano je u Popis jela hrvatske gastronomske baštine, što me jako veseli, ipak se vodi briga da tradicionalna jela ne padnu u zaborav. No to je samo popis, recepata tamo nema.
Ali ima kod mene!:) Danas ćemo pripremiti prisiljeno zelje s paradajzom. Može se poslužiti samostalno ili s krumpirom (restanim ili pireom). Uz ovo jelo također fino pašu svinjski krmenadli ili šnicli pečeni na naglo.
A sad evo recepta kak mi to kod nas doma prisiljavamo zelje :)



Prisiljeno zelje s paradajzom

  • 1 manja glavica svježeg zelja (ili 1/2 veće)
  • 1 luk
  • 1 vrhom puna žlica svinjske masti (ili ulja, ali finije je na masti :)
  • 1 ravna žlica šećera
  • 1 žlica brašna
  • oko 200 ml ukuhanog paradajza (ili friškog kad mu je sezona)
  • malo vegete (proizvoljno)
  • sol
  • papar
  • malo kimla
+ prilog:
  •  nekoliko krumpira za pire

Krumpire stavimo kuhati u slanu vodu. 
Zelje očistimo od vanjskih listova, prerežemo na pola i odrežemo van korijen.
Narežemo na trakice, operemo, pofurimo kipućom vodom i ocijedimo.
Na masti lagano zažutimo sitno narezani luk, dodamo šećer i miješamo dok se ne otopi.
Dodamo žlicu brašna, kratko promiješamo dok brašno malo ne zažuti, ubacimo zelje i pržimo ga na laganoj vatri nekoliko trenutaka uz stalno miješanje.
Dodamo sve začine, podlijemo s malo vode i kuhamo dok zelje ne omekša. Pred kraj dodamo ukuhani paradajz i sve kuhamo još oko 5 minuta.
Mala tajna zašto se paradajz dodaje tek na kraju; zelje se na taj način brže skuha i bude mekše!
To bi bio osnovni recept, s tim da sam ovaj put ubacila i malo narezane mrkvice.
Od kuhanih krumpira napravimo restani ili pire i poslužimo uz zelje.


Jednostavno, povoljno, zdravo i fino.
Želim vam dobar tek!




cookandplay

22 komentara:

  1. Ovo jelo obožavam i bez ikakvog mesnog priloga, premda nisam veliki mesojed.Povrće mi sasvim dovoljno kao samostalan obrok. Slažem se točno sa svime što si navela od A-Ž, ja sam o tome već naveliko i naširoko pisao što na grupi, što drugim ljudima i drago mi je što si i ti ostavila svoj glas u svemu tome dok drugi šute. Dobro je što si i ti dodala svoj "watermark" na fotografije, pa neka sada razmišljaju deset puta prije nego li se odluče na poduhvat krađe. ;)

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. :) Takodjer jako volim prisiljeno zelje i uopće mi ne treba meso uz to.

      Zahvaljujem na potpori.

      Izbriši
  2. Ja se još nisam prisilila da na stare fotke zakačim natpis, a prisiljeno zelje nisam nikad probala. Super je što postoji Popis jela hrvatske gastronomske baštine i što postoji interes i trud da se sačuvaju tradicionalna jela.

    OdgovoriIzbriši
  3. nikad nisam jela ovo jelo, hvala što si podjelila recept

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. :) Bilo bi mi drago ako isprobaš.

      Izbriši
  4. U mom domu je ovo jelo (ili slicno) jedno od najdrazih zimskih (vjerovala ili ne)...Prisilno ili ne - zdravo i ukusno!

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Drago mi je Jasna. Vjerujem da još mnogi kuhaju ovo jelo, sve su to nijanse.

      Izbriši
  5. Mislim da sam ovo zadnji put jela još dok sam bila kod mame! Dobar podsjetnik!

    OdgovoriIzbriši
  6. Jao, ja isto mislim da je prošlo sto godina otkada sam zadnji put jela prisiljeno zelje...Nevjerojatno je kako neka jela padnu u zaborav a obožavam ih;)

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Drago mi je da sam te podsjetila :)

      Izbriši
  7. Nemam naviku stavljati zaštitu a kako radim u novinama, ne trebaš puno znanja iz photoshopa da bi to prebrisao...nažalost. I znam kako moji urednici uredno uzimaju fotke s interneta. Trebala bi postojati bolja zaštita...

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Na žalost, to je naša stvarnost.

      Izbriši
  8. Prisliljeno zelje baš volim, ali ne pamtim kada sam ga zadnji put napravila i zato ti hvala na ovom podsjetniku i na receptu. Odlično izgleda !

    OdgovoriIzbriši
  9. Ovo zelje mi oduvijek ima taj simpa naziv,a i volim ga jako,to je ona fina klasika na stolu:)

    OdgovoriIzbriši
  10. Super jelo, obožavam ga samo tako nastavi

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Drago mi je da nas ima koji volimo ovo jelo. Hvala na javljanju i podršci :)

      Izbriši
  11. odlično je, jedino nikako da nađem zašto ga zovemo "prisiljeno" ?! to mi ostaje enigma, svejedno što nisam do kraja raščlanila njegov naziv, često mi je na jelovniku :)

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Draga Jasna, zahvaljujem na javljanju! Nekad se stavljao ocat (neki i danas tak rade), na taj način se friško zelje na brzinu "prisiljavalo" na kiseljenje. Kad se radi s paradajzom, koji daje dovoljno kiselosti, ocat bi tu po meni bio višak. Nadam se da sam pomogla oko enigme:)

      Izbriši